املش ، بهشت گیلان

املش ، بهشت گیلان

در مجله گردشگری بلیط اینجا مطالب زیادی درباره جاهای دیدنی و طبیعت سرسبز و ییلاقات باصفای شمال ایران و استان گیلان نوشته‌ایم . در این مطلب قصد داریم به سراغ یکی دیگر از این مناطق خوش آب و هوا در در گیلان برویم . جایی که پر است از گل و گیاهان رنگارنگ و تازه در میان جنگل‌های باطراوت و کوه‌های سر به فلک کشیده که به شایستگی عنوان املش ، بهشت گیلان را به خود اختصاص داده است . در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با یک مقصد جذاب دیگر برای سفر ، گشت و گذار و استراحتی چند روزه به دور از هیاهوی زندگی شهری بیشتر آشنا کنیم .

آشنایی با املش

شهر کوچک املش در ۷۵ کیلومتری رشت در استان گیلان واقع شده است . از طرفی دیگر این شهرستان با لنگرود و رودسر همسایه است . املش از قدیمی‌ترین شهرهای کشور و استان گیلان به شمار می‌رود که لغت آن از دو ترکیب ام و لش تشکیل شده است . ام به معنی رود و لش به معنی راکد و تنبل است و کلمه املش رود راکد و ساکن معنا می‌دهد . شاید علت این نامگذاری وجود رودخانه‌ای به نام شلمان رود در نزدیکی شهر املش باشد که آبی راکد دارد .

در این منطقه آثار تاریخی زیادی وجود هم یه چشم میخورد که نشانی از تاریخ کهن املش می‌باشد . در واقع بر اساس یافته‌های باستان شناسی تاریخ تمدن این شهر به هزاره‌های اول و دوم قبل از میلاد برمی‌گردد . آثاری وجود دارد که نشان می‌دهد از زمان شاه عباس صفوی املش محلی برای سکونت مردم بوده است . همه این‌ها در کنار زیبایی‌های طبیعی از جمله آبشارها ، غارها، ییلاقات و … در آب و هوایی معتدل و مطلوب باعث شده املش ، بهشت گیلان لقب بگیرد .

 

جاهای دیدنی املش

همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم شهرستان املش با داشتن آب و هوایی بسیار پاک و معتدل و ییلاقات و روستاهای باصفا و سرسبز ؛مقصدی بسیار مطلوب به خصوص برای سفرهای تابستانی می‌باشد . در ادامه تعدادی از جاهای دیدنی این منطقه را به شما معرفی خواهیم کرد تا اگر به این شهرستان سفر کردی تصویری جامع و کلی از جاذبه‌های گردشگری آن در ذهن داشته باشید .

 

آبشار سیاه‌تاش

یکی از دیدنی‌ترین جاهای شهرستان املش آبشاری به نام سیاه تاش است که در بخش رانکوه در ۲۰ کیلومتری مرکز شهر واقع شده . این آبشار که ۵۰ متر ارتفاع دارد سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند . با رفتن به این آبشار و بازدید از مناطق اطراف آن متوجه می‌شوید علت این جذابیت و محبوبیت چیست . وجود آب و هوای معتدل و تمیز و امکان طبیعت گردی ،کوهنوردی و پیاده‌روی در دل طبیعت باعث شده سیاه تاش از محبوب‌ترین دیدنی‌های اطراف املش به شمار رود .

 

تالاب زربیجار

اگر در فصل بهار یا تابستان به منطقه املش سفر کردید بازدید از تالاب زربیجار با داشتن چشم اندازهایی تماشایی و بی‌نظیر را از دست ندهید. این تالاب که زیستگاهی طبیعی برای پرندگان مهاجر به شمار می‌رود ، از طرفی منبعی برای ذخیره آب مصارف شالی کاری محسوب می‌شود . قدمت زربجار به دوره پهلوی برمی‌گردد و ۲۵ هزار متر مکعب گنجایش دارد . سطح این تالاب از گیاهان مردابی و نیلوفرهای آبی پوشیده شده و همین جلوه ای کارت پستالی به این جاذبه طبیعی بخشیده . وجود درختان جنگلی و پوشش گیاهی انبوه در اطراف تالاب زربیجار آن را برای گردشگران و مسافران همه چیز تمام کرده است .

ییلاق هلودشت

یکی دیگر از جاهای دیدنی املش در ۳۰ کیلومتری جنوب این شهر واقع شده . این جاذبه دیدنی که هلودشت نام دارد ییلاقی بسیار خوش آب و هواست با جنگل‌های بکر و سرسبز و باصفا . از ارتفاعات این ییلاق می‌توانید چشم اندازی تمام عیار به رودسر ، لنگرود و حتی لاریجان داشته باشید . منطقه هلودشت جمعیت چندان زیادی ندارد و جزو بکرترین و دست نخورده‌ترین ییلاقات شمال به شمار می‌رود .

ییلاق خصیل‌دشت

همانطور که گفتیم وجود ییلاقات بسیار در اطراف املش باعث شده به این شهرستان لقب املش ، بهشت گیلان را نسبت بدهند . یکی دیگر از این ییلاقات خصیل دشت است که با داشتن مراتع و جنگل‌های سرسبز و انبوه مقصدی مناسب برای گشت و گذار و لذت بردن از آب و هوای پاک و تمیز می‌باشد . در واقع ییلاق خصیل دشت در ارتفاع ۱۸۳۴ متری از سطح دریا واقع شده . همین امر موجب گردیده به خصوص در روزهای گرم تابستان آب و هوایی معتدل داشته باشد .دهکده خصیل دشت در زمستان پوشیده از برف می‌شود .

 

عمارت صوفی‌ها

وقت آن رسیده که کمی از جاذبه‌های طبیعی املش و اطراف آن فاصله بگیریم و به سراغ معرفی جاهای تاریخی و فرهنگی این شهر برویم . یکی از سازه‌های تاریخی در املش عمارت صوفی‌هاست که یادگاری از دوران سلطنت قاجار می‌باشد . این خانه با معماری اصیل ایرانی و گیلانی و داشتن پنجره‌های آبی و گچبری‌های زیبا ارزش تاریخی و فرهنگی زیادی دارد . حیاط عمارت صوفی‌ها پر است از گل و گیاه و درختان که شما را یاد خانه‌های تاریخی کاشان می‌اندازد .

 

قلعه شاه‌نشین املش

از دیگر جاذبه‌های تاریخی املش می‌توان به قلعه شاه نشین اشاره کرد که در بخش رانکوه این شهرستان واقع شده . قدمت این قلعه به دوره اسماعیلیان برمی‌گردد و برای رسیدن به آن باید مسیری سبز و باصفا را طی کنید . در واقع تلفیق این سازه تاریخی در دل طبیعت سرسبز و باصفای املش جلوه‌ای زیبا و دیدنی را برای گردشگران رقم زده است . قلعه در دو کیلومتری شمال روستایی به نام گورج واقع شده و به نام‌هایی ورجی قلاکوتی ، قلعه گردان ، قلعه اسماعیلیان هم شناخته می‌شود . در بخش جنوبی این سازه دو برج سنگی وجود دارد و در داخل آن نیز چند آب انبار برای ذخیره آب باران وجود داشته . بر اساس اطلاعات به دست آمده گویا کاربری قلعه شاه نشین مسکونی و نظامی بوده است .

 

پل شاه عباسی املش

پل شاه عباسی که قدمت آن به دوره صفویه برمی‌گردد در روستای بلوردکان و روی دو رودخانه سیاهرود و زیل بره قرار گرفته است . این دو رودخانه در زیر این پل به یکدیگر می‌رسند . علت نامگذاری پل شاه عباسی این است که در گذشته بر سر یکی از مسیرهای شاه عباسی از املش به قزوین قرار داشته است . در ۱۴۰ کیلومتری این سازه ویرانه‌هایی کشف شده که نشان از یک کاروانسرای قدیمی دارد .

میل امام املش

آخرین جاذبه‌ای که در مطلب املش ، بهشت گیلان در این شهر به شما معرفی خواهیم کرد میل امام برجی باستانی می‌باشد که مردم محلی به آن برج امام می‌گویند . این برج در یک کیلومتری شمال شرق روستایی به نام امام از توابع دهستان سمام واقع شده است . در واقع میل امام در ارتفاع ۲۰۰۰ متری از سطح دریا و در بالاترین نقطه کوه سومانسرا قرار دارد . برخی از تاریخ نگاران معتقدند که این بنا به دلیل موقعیت مکانی و اشراف آن بر ارتفاعات منطقه و روستاهای اطراف برای دیدبانی و راهنمایی مسافران مورد استفاده قرار می‌گرفته . یکی دیگر از کاربردهای آن ارسال پیام با دود و آتش به مناطق اطراف بوده است .

برای آشنایی بیشتر با طبیعت زیبا و ییلاقات گیلان مطالب زیر را در مجله گردشگری بلیط اینجا دنبال کنید :

معرفی دیلمان گیلان

اشکورات گیلان

معرفی تالش گیلان

بهترین مکان‌ها برای سفر به گیلان و …

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها